L’US TRADICIONAL
Dins del que podríem anomenar la utilització tradicional de les presentacions no tot és negatiu, ara nomenarem una sèrie d’avantatges:
- L’alumne sempre té en pantalla una guia que s’està dient o dels termes claus.
- Permet incorporar imatges il·lustrades
- Permet crear esquemes de manera que és fa més intel·ligible la matèria
- Podem encertar tota mena d’elements multi medials com ara: imatge, so, vídeo...
- L’alumne té més facilitat per prendre apunts
- Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquen el significat dels continguts
També nomenarem una quants desavantatges:
- Molts cops hi ha massa informació en les diapositives
- L’orador ja no explica, es limita a llegir la pantalla
- Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada sense ordre estètic
- Abús dels elements multimèdia
- Si incorporem molts efectes d’animació i transició, correm el ric de que l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.
- S’estableix un doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent.
LÚS CREATIU
Nombrarem un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com una modalitat innovadora:
- Presentacions que treballen en espais que van més enllà de la situació de classe formal.
- Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o al contrari
- Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l’expressió a classe
- Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu
- Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió del continguts
- La no limitació de l’ús del programa PowerPoint a les presentacions
- El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que vulguem emprar a classe
12 PROPOSTES D’ÚS CREATIU I MULTIMEDIAL DEL POWER POINT
- Substituir les tradicionals diapositives de fotografies
- Crear una presentació amb una diapositiva central que contingues una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada i es podria habilitar altres diapositives amb detalls d’aspectes destacables. Tot plegat acompanyat de botons per poder anar endavant i endarrere
- Fer possible l’accés aleatori a qualsevol imatge o ampliació de manera que és pogués adaptar al ritme i/o interessos de la classe.
- Podríem crear un”sac” de sons i melodies de manera que, mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés a un repertori.
- També ens pot servir per crear material escrit. És molt més fàcil crear esquemes amb PowerPoint que amb Word, o adjuntar i posar un marc a un parell de fotografies és més fàcil amb PowerPoint que no amb PhotShop.
- Crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes fer una sessió de repàs d’un tema o de coneixements previs diferent i molt motivador. Les possibilitats d’interactivitat del propi programa acompanyen a la interacció amb el grup classe.
- Demanar als alumnes treballs feta amb PowerPoint, aprofundint així en l’esforç de l’alumne a sintetitzar els conceptes.
- En el cas dels més petits, podem portar preparat un paisatge i anar col·locant els animals on correspongui.
- Fer servir el PowerPoint com si d’una pissarra es tractés.
- Acabar de construir les presentacions fetes amb PowerPoint entre tota la classe.
- Amb els més petits podem tenir en les diapositives del PowerPoint imatges dels protagonistes, els decorats, els instruments que apareixeran a la història, així com alguns sons i, sobretot, diferents finals per poder triar.
- Amb una diapositiva de PowerPoint podem recollir idees.
Fonts d'informació: Blog del Jordi Simón
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada