QUÈ ÉS UN BLOC?
És un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos autors, on l’autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent. A més a més de ser molt fàcils de crear i administrar, permeten que els lectors comentin els articles i que es creïn enllaços per temes entre blogs.
Són llocs personals autogestionats que generen comunitats, basades en interessos comuns i en la construcció compartida del coneixement
.
En referència a les implicacions educatives, cal destacar en primer lloc la seva facilitat d’ús, que permet incorporar-los en el treball habitual de classe de manera molt diversa.
La blogosfera és el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de weblogs. Podem considerar la blogosfera com un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen una pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.
Parlem de blogosfera educativa quan ens referim a les xarxes de blocs relacionades amb els contextos educatius. Els blogs utilitzats en contextos educatius, es diuen edublogs.
Parts del bloc:
- Llista de blogs: menú en que apareix la llista d’enllaços que l’autor d’un bloc recomana i que destaquen per la relació que tenen amb la temàtica del bloc o per altres elements que vulguin remarcar.
- Comentari: són el motor d’interactivitat entre l’autor i el lector.
- Enllaç permanent: serveix per ellançar i recuperar ràpidament les pagines independents de cada article, sense que el pas del temps faci perdre a ubicació
- Etiquetes i categories: són els elements que faciliten l’organització i identificació del continguts. Es poden organitzar les entrades per categories.
- Ping: és el sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles.
- Plugin: són complements que permeten ampliar les possibilitats pròpies d’una plataforma.
- Post: article o entrada, el cos del contingut que forma el bloc.
- Retroenllaços: quan en un bloc es fa referència a un article o entrada publicat en un altre bloc, es crea una relació entre aquests blocs.
Als alumnes els permet construir una identitat personal en el marc d’un context social i cultural. La concepció constructivista de l’aprenentatge i de l’ensenyament s’organitza entorn de tres idees fonamentals:
- L’alumne és el responsable útlim del seu propi procés d’aprenentatge.
- L’activita constructiva de l’alumne s’aplica a un saber col·lectiu culturalment organitzat.
- La funció del professor és ajudar-los a enfilar aquesta activitat amb el saber col.lectiu culturalment organitzat que tracten de reconstruir.
La seva introducció a l’aula suposa una nova pràctica comunicativa, trenca la comunicació unidireccional, ja que el discurs de l’alumne té un destinatari, que no són només el professor i els companys d’aula, sinó qualsevol que el visiti cosa que afavoreix els aprenentatges mitjançant l’activitat del alumnes.
El fet que els alumnes i el professor es puguin convertir en editors suposa un canvi significatiu en el camp de l’aprenentatge de la composició escrita.
L’ús dels blocs com a mitjans de comunicació planteja, la necessitat d’ampliar el concepte d’alfabetisme a la competència per comunicar-se per escrit.
CLASSES DE BLOGS
Blogs de centre, blocs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat, blocs de professors, bloc d’aula del professor, bloc de professor-alumnes i bloc d’aula de l’alumne.
EINES PER SER INTEGRADES AL BLOC
- Podcasting: consisteix en la creació d’arxius de so.
- Presentacions: existeixen editors i serveis per crear ja la presentació directament en línea, sens necessitat d’instal·lar cap programa. Slideshare és un servei que permet crear un espai personal o penjar presentacions de diapositives i compartir-les.
Fonts: Balagué, F; Zayas,F. Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents. 2009. Editorial UOC.